دانشگاه علوم پزشکی کاشان

توصیه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

مردم کاشان و آران و بیدگل نان های تیره مصرف کنید / به دلیل وجود درصد بالاتر سبوس ارزش غذایی بالاتری دارند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کاشان آقای دکتر محمداساعیل شهاب الدین از عادت غذایی نامناسب مردم به استفاده از نان‌های با آرد سفید گفت و افزود: استفاده از آرد سفید بدون سبوس سبب افزایش قند خون و در نتیجه افزایش انسولین در بدن می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان،دکتر محمداساعیل شهاب‌الدین با موضوع «ارزش غذایی نان‌های سبوس‌دار» با اشاره به تاریخچه‌ نان در ایران و جهان و تنوع نان‌ها در مناطق جغرافیایی از اهمیت و تقدس نان در فرهنگ ایرانی‌ و اسلامی گفت و اظهار کرد: از دیرباز نان برای ایرانی‌ها از جایگاه مهمی برخوردار بوده تا آنجایی که در ادبیات مردم از ضرب المثل‌ها و کتاب‌های درسی گرفته تا دیوان شمس و گلستان سعدی و مناجات خواجه عبدالله انصاری نقش و حضور پررنگی داشته است.

وی با مقایسه میانگین مصرف نان در ایران و سایر کشورها تصریح کرد: سرانه مصرف نان در کشور ایران ۱۶۰ کیلوگرم عنوان شده که این میزان  ۶ برابر میانگین کشورهای جهان است.

دکتر شهاب‌الدین در  خصوص اهمیت وجود سبوس در نوع آردی که برای تهیه نان استفاده می‌شود، عنوان کرد: سبوس گندم غنی‌ترین منبع غذایی فیبرهای غذایی نامحلول و الیاف گیاهی محسوب می‌شود و حاوی انواع اسیدهای چرب مثل امگا ۳ و امگا ۶ که باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند .

وی اضافه کرد: سبوس دارای ویتامین‌های گروه B،C،E، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است.

عضو هیأت علمی دانشگاه افزود: نان‌های تیره دارای سبوس بیشتر است ولی متأسفانه در فرهنگ غذایی نان‌های روشن توسط مردم مورد استقبال بیشتر قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که استفاده از آرد سفید بدون سبوس سبب افزایش قند خون و در نتیجه افزایش انسولین در بدن می‌شود، تأکید کرد: این موارد باعث بروز چاقی، کبد چرب و دیابت نوع ۲ و حتی در برخی موارد باعث بروز سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه از ابتلا و شناسایی 25 هزار و 800 نفر به دیابت در منطقه کاشان خبر داد و بیان کرد: متأسفانه 61 درصد افراد بالای 18 سال مبتلا به اضافه وزن بوده که این موضوع ارتباط مستقیم با الگوی غذایی و سبک زندگی افراد دارد.

وی گفت: از آنجا که دانشگاه علوم پزشکی رسالت نظارت بر ایمنی و بهداشت کالاهای سلامت محور را  بر عهده دارد، بازرسی از کارخانجات تولید آرد تحت پوشش و نانوایی‌ها به صورت مستمر بازرسی و محصولات تولیدی مورد آزمایش قرار می گیرند.

دکتر شهاب‌الدین در پایان شهروندان را به مصرف نان‌های تیره  با آرد کامل و حاوی سبوس بیشتر از قبیل نان سنگک توصیه و خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی و مطالبه مردم از نانوایی‌ها می‌تواند نقش بسزایی در تشویق پخت نان با آرد کامل در نانوایی‌ها داشته باشد.

 

✓خبرگزاری آران و بیدگل - پرتو کویر