تیرویید در آران و بیدگل

غربالگری تیرویید هفت هزار نوزاد سالانه در کاشان و آران و بیدگل انجام می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: غربالگری کم‌ کاری تیرویید برای حدود هفت هزار نوزاد در هر سال در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل صورت می‌گیرد که از این تعداد بطور میانگین ۸۷ نوزاد مبتلا شناسایی می‌شوند.

مهدی دلاوری روز چهارشنبه ‌در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: غربالگری کم‌کاری تیرویید نوزادان در همه پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل فعال است و والدین باید بین روزهای سوم تا پنجم تولد نوزاد برای آن مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: میزان بروز این بیماری در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان بطور میانگین ۱۲.۷ در هزار تولد زنده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: پس از انجام آزمایش‌های مربوطه و در صورت مشاهده مشکل، کودکان تا سه سالگی و حصول اطمینان از بهبود توسط متخصص غدد اطفال تحت درمان قرار می‌گیرند تا دچار عوارض مختلف از جمله افت ضریب هوشی نشوند.

دلاوری ادامه داد: پس از سه سالگی نیز در صورت لزوم، آموزش های لازم به والدین برای پیگیری ادامه درمان ارائه می‌شود تا کودکان با خطر ناشی از کم کاری تیرویید مواجه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: اختلالات تکامل، زردی طولانی، بازماندن ملاج نوزاد به مدت طولانی، زبان بزرگ، فتق نافی، کم‌خونی شدید و کاهش رشد از علائم بیماری کم کاری تیرویید است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: استفاده از نمک حاوی ید در سبد خانوار و مکمل‌های حاوی ید توسط مادران در سه ماه اول بارداری باعث کاهش چشمگیر بروز کم کاری تیرویید در نوزادان می‌شود.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در ۲۱۵ کیلومتری اصفهان است.

 

✓خبرگزاری آران و بیدگل - پرتو کویر