تبدیل فاضلاب انسانی به آب آشامیدنی وسط کویر شهرستان آران و بیدگل

به گزارش خبرگزاری پرتو کویر شهرستان آران و بیدگل ؛ مدیر محیط زیست شرکت مجتمع فولاد کویر مهندس شاکری به معرفی کارخانه فرآوری آب احداث شده پرداخت و گفت: با توجه به چالش‌های آبی موجود در فلات مرکزی ایران و هم‌چنین شهرستان آران و بیدگل که محل استقرار کارخانه است، تصمیم گرفتیم که برای اولین بار در ایران، آب مورد استفاده در فرایند تولیدی خود را از منابع نامتعارف مانند فاضلاب شهری تامین کنیم.

مهندس شاکری گفت: قبل از اجرای این طرح که فروردین امسال نقطه آغازین آن بود، آب مورد نیاز شرکت توسط 2 حلقه چاه آب شور تامین می‌شد که به دلیل نمک موجود در آن، مصارف شربی و یا کشاورزی نداشت.

اما با این وجود از سال ۹۷ تحقیقات خود را در داخل و خارج از کشور برای بکارگیری یک فناوری جدید که مستلزم حفظ آب‌های زیر زمینی منطقه باشد آغاز کردیم که نهایتا با همکاری یک شرکت ایتالیایی در ابتدای امسال این طرح به بهره برداری رسید.

وی همچنین اعلام کرد: با تکمیل این پروژه، آب فرآوری شده در این مجتمع حتی قابل آشامیدن است و ما آمادگی لازم برای انتقال دانش بومی شده این فناوری را به سایر شرکت‌هایی که در فرایند تولیدی خود نیازمند استفاده از منابع آبی هستند را داریم.

 

نویسنده: محبوبه مرشدی بیدگلی _ خبرنگار رسانه پرتو کویر